HAÇLI SEFERLERİ

Paylaş
 

HAÇLI SEFERLERİ

“1095 yılı sonbaharında Papa II. Urban bir açık hava toplantısında din adamlarından ve halktan oluşan büyük kalabalığa Haçlı Seferi çağrısı yaptı. Bu çağrının pek çok sebebi vardı. Türkiye Selçuklularının Anadolu’da hızla ilerlemesi Bizans Devletini rahatsız etmiş ve Bizans İmparatorları Avrupa’dan Türklere karşı yardım istemişti. Ortaçağ boyunca ekonomik açıdan sıkıntı içinde olan Avrupalılar Doğunun zenginliklerinden de yararlanmak istiyordu. Sosyal, ekonomik sebeplerin yanında, Müslümanların elinde olan kutsal toprakların geri alınması esas amaç idi. Papa Urban’ın çağrısı ile Haçlı Seferleri resmen başlamış oldu. Sefere katılmaya karar verenlerin Haçlı yemini etmeleri ve üzerlerinde haç işareti taşımaları ön koşuldu.”

  • Haçlı Seferlerinin temel amacı nedir?
  • Haçlı seferlerinin başlamasına kim öncülük etmiştir?
  • Seferlere katılanların amacı sadece Kudüs’ü ele geçirmek mi olmuştur?

HAÇLI SEFERLERİ ve TÜRKLER

“Haçlı orduları hızla İstanbul’a gelerek Anadolu’ya geçti. İznik’te Haçlı ordusu ile Türk ordusunun karşılaşması çetin bir mücadeleye sahne oldu. Haçlı ordusu, güçlü silahlarla donanmış şövalyeleri ağır, sağlam atları üzerinde tamamen zırhlı ve ellerinde uzun mızraklarıyla gruplar hâlinde mücadele ediyorlardı. Türkler ise hareket yeteneği fazla ve çok hızlı koşan atlara biniyorlar ve toplu hâlde durmuyorlardı. Türk atlıları iyi nişan alabiliyor, oklarını fırlattıktan sonra hızla uzaklaşıyorlardı. İnce zırh giyiyor, hafif kalkan kullanıyorlardı. Mücadele sabaha kadar sürdü. Haçlılar ağır kayba uğramasına rağmen sayılarının çokluğu Türklerin kuşatmayı yarmasına engel oldu. 18 Haziran 1097 günü Kılıç Arslan İznik’i terk etmek zorunda kaldı. Ancak daha sonra Selçuklu Sultanları, Haçlı ordularını yenerek Anadolu topraklarını tamamen Haçlılara kapattı.”

  • Haçlı ordusu Kudüs’e ulaşmak için neden Anadolu’dan geçmeyi tercih etmiştir?
  • Haçlı ordusuna Anadolu’ya geçişinde hangi devlet yardım etmiştir?
  • Haçlı orduları Anadolu’da hangi devletlerle mücadele etmiştir?
  • Kılıç Arslan İznik’ten sonra hangi şehri merkez olarak kabul etmiştir?
  • Harita 1’den yararlanarak metinde geçen şehirleri haritada gösteriniz.

 

HAÇLI SEFERLERİNİN SONUÇLARI

Haçlı Seferleri 11. yüzyıldan 13. yüzyıla kadar devam etmiştir. 8 Haçlı Seferinden üçünde Haçlılar Türklerle de mücadele etmişlerdir. Çünkü bu üç sefer doğrudan Türkler üzerine yapılmıştır.

Haçlılar Urfa, Antakya, Trablus ve Kudüs’te devlet kurmalarına rağmen bu devletler hâkimiyetlerini sürdüremedi. Dördüncü Haçlı Seferi 1204’te Bizans üzerine yapıldı. Bizans İmparatorluğu ortadan kaldırıldığı gibi, İstanbul’da yağmalandı.

Haçlı Seferleri Anadolu üzerinde başlangıçta olumsuz etki yaptı ve Türkiye Selçuklularının Anadolu’daki ilerleyişini bir müddet durdurdu. Fakat Haçlılarla yaptıkları mücadelelerde başarılı olan Türkler, daha sonra Anadolu’ya tamamen yerleştiler. Özellikle 1176 Miryokefalon Savaşı Türklerin Anadolu’ya yerleşmesini kesinleştirdi.

Haçlı Seferleri sadece siyasî ve askeri sonuçlar doğurmamıştır. Sosyal sonuçları, Doğu ile Batı’nın kültürel ve sosyal açıdan etkileşimine sebep olmuştur. Bu seferler sırasında Doğu ile Batı arasındaki ilişkiler artmış özellikle doğudan batıya bilgi aktarılmış (Yunanlı filozofların eserleri, pusula, barut bilgisi vb.) aynı zamanda ticaret de gelişmiştir. Özelikle Haçlı askerlerini taşıyan ve dönüşte de Orta Doğu’dan mal getiren İtalyan denizciler,  çok para kazanmışlardır.

  • Haçlı Seferleri sonucunda Avrupalılar ne derece amaçlarına ulaşmışlardır?
  • Haçlı Seferleri sonucunda Avrupalıların sosyal ve kültürel ekonomik kazançları neler olmuştur?
  • Haçlı Seferleri Türkleri nasıl etkilemiştir?

 DÖNÜŞ YOLCULUĞU

Bu bölümde bir Haçlı şövalyesinin dönüş hikâyesine başlangıç yapılmıştır. Hikâyenin geri kalan kısmını araştırmalarınızdan ve yukarıda verilen bilgilerden yararlanarak yazmaya çalışınız. (Şövalyenin bu seferlere katılma sebebini, Doğuda karşılaştığı insanların hangi özelliklerinden etkilendiğini, onların yaşam tarzı (özellikle giyimler, yemekler, savaş aletleri, yaşadıkları şehirler vb.) ile kendilerininkini karşılaştırmasını, amacını ne kadar gerçekleştirebildiğini, ülkesine dönerken neler hissettiğini, buralardan ülkesine neler götürmek istediğini, bu seçtiği malzeme ya da eşyayı neden tercih ettiğini yazmayı unutmayınız.).

 

“Papa II. Urban’ın 1095’te yaptığı toplantıya katıldığı günden bugüne aylar geçmişti. Ancak Fransız şövalye Louis yapılan evine dönmeye karar vermişti. Ama öncelikle bu yolculuğa çıkabilmek için bir gemi bulması gerekiyordu. İtalyan gemicilerden öğrendiğine göre bir hafta sonra Napoli limanına gidecek bir gemi vardı. Louis buraya ne umutlarla gelmişti. Şimdi ise doğuda öğrendiği bilgileri başkaları ile paylaşmak istediğini hissetti. Yanına buralara has malzemeler ve eserler almak istiyordu. Özellikle kitap okumayı sevmesi onun ilk tercihi konusunda yardımcı olmuştu; ama parası sınırlı olduğu için her şeyi götüremeyeceğini biliyordu. Burada çok sayıda el yazması eser vardı. Kâğıdı kullanmaları doğudakilerin kitapları çoğaltmalarını sağlamıştı. Kitapları seviyordu… Ancak Fransa’da buna ulaşması kolay değildi. Kitaplar sadece kilisede vardı. Anadolu’da kadınların dokuduğu kumaşları çok beğenmişti. Onlara benzer kumaşları burada Beyrut’ta bulması kolaydı. Anadolu’da İstanbul’dan sonra uğradıkları bir şehirde (Adını hatırlayamıyordu.) bir yemek sırasında içtiği sıcak sıvı içeceğin “çorba” olduğunu öğrenmişti. Bu yiyeceğin içine katılan malzemeleri not etmişti. Bunu Fransa’ya gittiğinde mutlaka denemeliydi. İtalyan gemicilerin kullandığı pusula dikkatini çekmişti. Bu alet denizcilerin işini ne kadar kolaylaştıracaktı.

Bu yazı 372 kere okundu.
  • Site Yorum

Bir yorum bırak

Kategoriler